Skärpning med nymoralismen!



Jag deppar så smått ihop av nymoralismens framfart gällande sexualmoral. Jag tror på att ha god moral. Men att ha en sexualmoral som skiljer sig från den övriga gör mig lite beklämd. När dess enda syfte är att kontrollera människors sexualitet blir det jättedeppigt. Ovanstående bild kan inte tas ur sitt sammanhang. Det finns ett gäng föreställningar i samhället om sex som påståendet måste ses i ljuset av. Just nu har det kommit en postviktoriansk trend bland kvinnor. Det som avspeglas i kändisvärlden är uttalanden om att ha mycket sex inte är bra, lady gaga (fritt från mitt huvud och citerat metro, ta det med en klackspark), kvinnor som går ut med att de lever i celibat alt. fortfarande är oskulder och spar sig till äktenskapet. (Hör jag frågan om jag tror på sex innan äktenskapet vill jag helst vända på frågan och säga att jag inte tror på äktenskap efter sexet. Inte innan heller, äktenskapet som institution provocerar mig personligen jävligt mycket.)
Nåväl, ungas sexualitet. På bilden är inte en ung kvinna utan en ung man, hur ska vi då tolka det? Är det så att det är troligare att en ung man förväntas ligga runt? Jag har personligen svårt att föreställa mig samma kampanj med en ung tjej. Jag önskar att det gick, men förmodar att få tjejer utöver Johanna Sjödin skulle våga/vilja/klara av att bli förknippad med sex offentligt. Killen på bilden ser glad och nöjd ut, inte orolig för klamydia. Vem är han och vad ska han utstråla? Är han bara en inslängd person som ska få reklamen att se lite roligare ut? Jag tror tyvärr inte på såna sammanträffanden. Han borde symbolisera personen som har legat för mycket, han kanske har träningsvärk eller oroar sig för HIV? Mycket är otydligt i kopplingen bild och text.

På tunnelbanan berättade jag för Jenny hur arg jag är på stockholms stads nya kampanj. Jag hytte till och med med näven åt en reklam för socialnämden eller gud vet vad. Två gånger gjorde jag det. Jenny påpekade nyktert att jag kanske skulle rikta mig ilska lite mer specifikt, att stockholms stad kanske inte är ett bra mål. Alltså måste jag ta reda på vilket pucko som hittat på ovanstående reklam. Jag tror inte umo har med saken att göra, de är ju super! umo.se rekommenderas varmt för alla åldrar.

Nu till sakfrågan: Kan man ligga för mycket? Det här en en fråga som vi från RFSU försöker väcka hos ungdomarna när vi är ute och informerar i skolorna. Kan man ha för mycket eller för lite sex? Hur ser egentligen förväntningarna ut? Killen på bilden ser som sagt nöjd ut.
När har man alltså legat för mycket? Är det när man har sex med sin flickvän eller pojkvän mer än 3 ggr dagligen? Eller är det när man får skavsår? Eller är det när man inte hinner gå till jobbet? Vill ungdomsmottagningarna i stockholmsstad verkligen hjälpa kidsen med de här problemen? Jag tror i bakhuvudet att de inte är intresserad att diskutera normer om hur ofta man ska ha sex, eller ge tips mot skavsår. Jag tror att de tillhandahåller ett klamydiatest (inga andra tester utan gnäll och tveksamheter vad jag förstår).

ELLER är det så att ett oskyddat sexuellt möte kan ge klamydia? Är då ett knull på en livstid att ligga för mycket? Finns det en siffra på när man har legat för mycket? Med 23 personer? När man legat i 50 timmar sammanlagt? När det inte längre känns bra? Självklart ska man inte ha sex mot sin vilja, känns det inte bra så är det inte bra. Men att tala om "för mycket sex" som ett absolut värde implicerar att det är mängden som är problemet, inte om det är skönt, ömsesidigt eller Säkert sex.

Jag vill be alla som tycker jag är en ordvrängare att dra åt helvete, för det här är viktiga grejer. Man ska säga vad man menar och inte något annat. Det kan bli stora problem annars. I det här fallet skambeläggare man sexualiteten, något som redan finns kraftigt hos många, även unga.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Vad är det med äktenskapet som provocerar dig jävligt mycket?

2010-05-03 @ 16:05:31
URL: http://bastjustnu.blogspot.com/
Postat av: Nicholas Bourbaki

1734 menade jag

2010-05-04 @ 21:57:54
URL: http://derdritteblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0