so you think you can dance?


Jag fann mig själv framför tv'n när detta geniala program var på kanal 5. Nu igen! säger jag bara. Och insåg hur mycket jag försummat mitt genusanalysera dans-projekt. Sen var det liiiiite för påtagligt. Vi har ett par som dansar någon form av disco (eller det är i alla fall vad de säger på tv, jag tycker det går lite för långsamt). Och någon expert (man) ska kommentera deras nummer. Först kommenterar han henne med att det är hennes "cinderella moment" och sen säger han att hon var så fin i sin rosa klänning (yta yta yta). Sen pratar han om snubbens bakåtvolt (verklig prestation). Inte ett ord till om att bruden lyckades dansa hon med, fast det är ju klart hon gjorde ingen back flip. Men hur kommer det sig då? Kan det ha att göra med stilettklackarna? Men det pratar man inte om eftersom _det bara är så_ .

Så är jag nyfiken på alla kvinnor som hävdar att de trivs i tortyrredskap som klackar eller snortajta kläder. Jag önskar att alla kunde få gå runt i mjukisbyxor med bekväma skor man inte behöver knyta. Det är de väl värda? Jag menar inte att jag vill ha arméer av människor som ser ut som jag men jag önskar att folk var bekväma nog i sig själva att välja. Verkligen välja.


image90

Varför kommer feminism så ofta att handla om skor?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0