mycket är fnissigt.

mest mina kursböcker och ni skulle säkert ändå inte skratta. Idag har jag pluggat med min klasskamrat som jag beslutat är min kompis. Igår kallade anders henne min kompis och då visste jag inte om det var sant. Sjukt roligt har jag haft idag i alla fall och hon är häftig.

För länge sedan sa linus att alkohol är en depressant. Då torde jag ha fnissat och sagt att det funkar inte så för mig. Jag blir glad rolig och trevlig av alkohol. Men nu är det som att det helt har gått över och jag blivit helt och hållet imun. Jag misslyckas fatalt med att vara full och glad. Lyckas jag inte nästa helg blir jag nykterist på obestämd framtid.


Och i sambosökandet går det inte alltför bra. Vi hittade en perfekt, men så hittade hon annat boende. Sen upprepades detta. Nu har fredrik en annons uppe på blocket, han får hundratals svar om dagen. Ibland låter mailen
"yo bro' är rummet ledigt? Ring mig 070*******"
Det är ett ganska konstigt beteende. Ett annat konstigt beteende var en man som utan förvarning knackade på hos oss i i går kväll när vi åt middag. Inte bara störde han och det är rätt oartigt att komma oanmäld. Han diskvalificerade sig omedelbart från alla chanser att flytta in. Herrejisses!


Jag försöker sluta svära. Det känns för första gången viktigt. När jag var liten slutade jag för att jag fick böta 50 öre per svordom. När jag började på hemtjänsten slutade jag av uppenbara anledningar. Men nu inser jag att jag måste hitta andra kraftuttryck än de som jag och många med mig använder.
Jävlar Helvete Satan och andra kristna svordomar verkar riktigt dumt att använda sig av när jag inte tror på ett helvete i kristen mening. Jag kan inte använda dem och tro på det och jag kan inte använda dem och inte tro på det.
kuken suger knull och andra könsliga eller sexualiserade svordomar känns ännu sämre. Kuk är en kroppsdel och inte en svordom, det säger sig själv. Men att saker "suger" känns delvis sexualfientligt men bygger också på en syn på sexualitet i form av över- underordning eller övergrepp. Varför ska "sugandet" (förutsatt att det inte är dammsugare man menar) Vara nedvärderande eller förnedrande? Orka med en sån syn på sex (vilket många antagligen inte heller har) 
Ännu värre när folk (såhär långt har jag inte gått i mitt språkbruk dock) säger att de känner sig våldtagna, rövknullade eller whatever. Kan inte alla problematisera sitt språk lite? Jag hatar när folk menar att det bara är ord. Det är inte ord det är verktyg för att skapa vår verklighet.


Igår satt jag på pendeltåget och försökte läsa "det går an". Den verkar trevlig för att vara skriven på 1800talet. Jo, alltså vi har den som kurslitteratur och jag förstår verkligen varför. Radikalt som tusan! I alla fall, jag sitter och försöker läsa min bok i godan ro (fastän jag vet att jag blir åksjuk så in i baljan) och så sätter sig 3 killar bakom mig. Jag vet inte hur gamla de är och skulle jag gissa skulle jag säga 13 så antagligen är de minst 15. De för ett samtal jag inte kan återge i sin helhet men fritt från minnet ungefär såhär:
- alltså din mamma är fan moderat
- nä då skulle jag ta livet av mig
- men din mamma är ju moderat
- men din mamma har fan aids
- din mamma har cancer
- din mamma har cancer
- alltså jag ska fan döda dig... jag hatar dig så mycket

Där någonstans stormade jag iväg till andra sidan pendeln. Mamma-delen var i diskussionen mycket längre och okänsligare. Jag förstår inte vad det är för fel på människor, jag gör det verkligen inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0