agens. att skapa eller tilldelas agens.

När jag var på queerseminariet på sensus sist talades om att "sexualisera barn" eller någon liknande och pelle replikerade att som rfsu'are anser han att människor föds med en sexualitet. Det var bara en parantes som lätt skulle kunna misstolkas. Men det handlar ju om på vems villkor. Kvinnor sexualiseras på samma sätt, vilket är värdelöst. Det betyder inte att kvinnor inte har sexualitet. Men i många tillfällen är kvinnor (borde vara) annat än sexobjekt. Det är milsvida skillnad på sexualitet innifrån eller utifrån. Britney speares är ett underbart exempel på behagande sexualitet, för någon annan. Hon sexualiseras och objektifieras. Samtidigt hävdade hon länge att hon var oskuld. Det var alltså inte hennes egen sexualitet i fokus. Även om hon utstrålade sex hade hon inte sex. Signalerna som sänds är onekligen att sexigt är man för någon annans skull. Varför har det kommit att bli ett så jobbigt adjektiv.
Min granne skrek fuckface till mig, sen gömde han sig på balkongen. Rart, det måste väl vara en komplimang?
Krille och terese pratar alltid om "knullig" som adjektiv. Hysteriskt roligt för det första, men också intressant. Knullig är ju onekligen något helt annat än sexig. Sexig kan bara någon annan bestämma om du är, vilket gör att ingen kan vara entydigt sexig (om det vore eftersträvansvärd).

Sexighet är som globalisering. När det är på multinationella företags och normers villkor blir det bara jävligt dåligt. Annars kan det vara skitbra! Som vänstervriden tillskrivs jag ofta "antiglobaliseringsrörelsen" trots att till exempel "globalisering underifrån" ingår i den rörelsen. Som feminist är det lätt att tillskrivas epitet som sexualfientlig. Faktum är att alla feminister jag känner, mig själv inräknad är starka förespråkare för bra sex!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0