fememtifyryra

Prova, det är riktigt roligt att säga! 7 Eleven är inte ett svenskt namn och behöver därför inte uttalas sju eleven
(men det är säkerligen förvirrande för vissa eftersom eleven är ett svenskt ord). Men hade det varit på svenska hade det varit tämligen felaktigt eftersom man i regel skriver ut tal med bokstäver då de är låga tal (ex. sju) men inte 10 och över, om jag inte missminner mig. Men ska man ha en klatschig titel tycker jag nog att man får skriva alla siffror på sammasätt, antingen bokstäver eller siffror. För att slutligen svara på fars fråga så; Det uttalas Sjuelvan och hör sen!
 
det här gör mig trött men ändå glad
LÄNK
Att vansinnet ändå höll på så länge är ju tragiskt.

Kommentarer
Postat av: Far

Du blir ju bara förbannad, när jag ifrågasätter saker. Jag är också intresserad av grammatik.På svenska kan vi ju böja räkneord enligt ett visst mönster, exempelvis 'femhundranittiotredje'. Jag hörde på 'Språket' att somliga inte har den möjligheten. De har kanske räkneorden 'ett, två, tre', men när det gäller större kvantiteter byter de till engelska eller franska.

2009-11-20 @ 13:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0