Självransakan.


Här om dagen frågade min mycket trevliga kollega vad jag gör på fritiden. Jag blev lite ställd eftersom jag varken har kör, innebandy eller ponny den här terminen (tanken var att jag skulle orka med kören men det blev dåliga dagar). Jag har medvetet avvecklat de sysselsättningarna för att orka med skolan utan att gå i väggen. Men det blev i alla fall svårt att svara något vettigt. I Efterhand tänkte jag på att jag kan verka som en håglös tonåring som sysslar med kompisar, festa, gå på café, hänga... eh? Men faktum är att dessa saker är sekundära. Jag skulle till exempel se skolan som ett mycket större intresse; Språk. Jag håller på att läsa jordens smartaste ord av Fredrik Lindström och det får mig liksom att mysa ända in i själen. Vissa saker han skriver träffar mig så otroligt väl att jag blir helt upprymd. Att sen tänka på ett ord eller begrepp i flera dagar innan jag får tillfälle att dryfta det med R. gör det hela ännu bättre. Och hur hon går in helhjärtat i samtalen som om det vore så viktigt som det är i mitt huvud. Score!

I Helgen frågade Mikal av någon anledning Peter om jag har några intressen/fritidsintressen. Peters första svar lär varit tvekande, men sen sa han att jag tycker om att inte ha något inbokat (jag som går igång på planeringar och kalendrar, scheman och storartade planer). Det gjorde mig extremt ställd och fick mig att fundera kring intressen vs. fritidsintressen. Jag har definitivt inte lika stort intresse för dataspel eller magic som resten av kollektivet. Gör det mig intresselös? Lillis största intresse lär ju vara idéhistoria (det räknas!) och i så fall har jag ju ett gäng intressen. Måste det involvera att göra en viss sak en viss tid i veckan blir väl hunde (och jordens alla söta djur) mitt största intresse just nu, tätt följt av skolan och RFSU. Peter räknade ut att han har fem intressen varav ett är läsa böcker, vilket jag helhjärtat delar med honom. (Jag känner att jag måste blogga mer om magdalena ribbing på tal om detta.) Okejrå, nu kör vi.


LISTAN (livs intressen i livet)

1. Politik! (humanism, feminism och sexualpolitik. Hänger med i aktuella debatter, diskuterar, läser och funderar)
2. Djur (gulliga djur mestadels, men också fulsöta. Sitter på hundforum och lär mig en massa, planerar att studera en liten kurs om bl.a. hundpsykologi.
3. Människor och mänskliga relationer (högt och lågt, jag funderar och analyserar mig sönder och samman på den här fronten. Ser att vårda mina relationer och umgås med de jag tycker om som högt prioriterat.)
4. Musik (spelar gitarr, lyssnar på musik, går på konserter, älskar att gå ut och dansa disco)
5. Läsa! (skönlitteratur, facklitteratur, tidningar osv.)
6. Sport i mildare form (inlines, snowboard eller friskis och svettis för husbehov)
7. bada (vatten är en av de sakerna som gör mig lyckligast i världen. Fredrik lindström säger att det är för att de påminner oss om vår fostertid. Det känns ju lite obehagligt. Badar dock inte så mycket på vintern eftersom jag blir sjuk efter varje gång jag satt min fot på ett badhus.)
8. Friluftsliv (ja, jag blir glad av att lalla runt i skogen och plocka svamp även om jag inte direkt är scout. Vi vandrade faktiskt på upplandsleden i somras, alltså får jag skriva friluft.)
9. Pyssla (På sistone har jag mest designat saker som hundreflexsele i huvudet, men stickar gärna även om jag inte har något mål med det. pysslar en massa annat med. Blandskivor, kläder, inredningsgrejer, kollage.)
10. Språk (ord alltså. som jag skrev ovan gör ord mig lycklig, intresserad och fundersam. Just nu är mitt fokus på svenska. Tidigare har jag studerat latin, tyska, spanska, franska. Är ganska bra på rövarspråket om jag får säga det själv.)

Så, nu kan jag få känna mig präktig igen, istället för tom och intetsägande. Jag lever inte bara för mitt liv som vårdbiträde. Jag är en tänkande individ. Så, nu har jag fått ur mig det. Man kanske skulle ha en påtår på kaffet som belöning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0