finkultur!

Jag tenderar att kalla allting som kostar pengar för finkultur. Alltså allting som är kultur men inte gratis, eller rent logiskt inte skulle vara gratis. Streetart är politik, det är aktion, det kan vara helt fantastiskt men jag kallar det inte kultur. Jag använder ett vokabulär som jag tror att de andra gör. Jag letar liksom efter normsättet att värdera och använder det, eventuellt med en viss sarkasm.

En av mina närmsta skickade just en diktsamling som jag blivit lovad länge. Den känns viktig, och jag är glad att jag gillar den. Jag är alltid orolig att jag inte ska gilla det folk skriver. Du är vad du skriver, fast nä.


Annars har boulevardteatern satt upp moby dick, det får jag veta i ett nyhetsbrev eftersom jag numera intresserar mig för teater. Jag har inte läst moby dick så det känns inte särskilt lockande ända tills jag kommer det "innehåller obscena ord och gester". Då blir jag innerligt nyfiken. Är det för att den är barntillåten de måste skriva så? Jag kommer bara på en och en halv gest som skulle kunna kallas obscen men nu vet jag vad jag ska fundera på under dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0