okej nu är jag sansad.

Varför ska det vara föräldrars rättighet att undervisa sina egna barn i sex&samlevnad?
För att det är kontroversiellt? Men hur ska vi då kunna acceptera att skolan undervisar om politik och religion, knappast mindre kontroversiella ämnen? Antingen har man en tillit till skolsystemet eller så får man lära sina barn allting själv. Jag kan verkligen inte förstå det.

Sen tron att 14åringar inte hört talas om sex innan jessica från rfsu kommer in i klassrummet är något naivt. Jag skulle vilja påstå att de flesta har en uppfattning om vad sex är, inte alltid en sund sådan så att någon fyller i kunskapsluckor och låter kidsen prata och ställa frågor och bli tagna på allvar är väl fint?

Ska jag dra det här med Dagen-efter-piller så är det ju receptfritt som det ser ut nu. Varför skulle det då inte gå att få hos skolsyster? Jämför jag med värktabletter så skrev vår skolsyster noggrannt upp varje alvedon jag fick, orsak och hade ett litet samtal för att kolla läget. Är inte det ett bra alternativ till att någon köper på apoteket och använder för ofta, eller till och med fel? Nu har skolsyster en möjlighet att fånga upp sexuellt riskbeteende, oavsett att hon inte behöver kontakta föräldrarna så kan det ju vara något positivt för unga tjejer.

Dagen-efterpiller är INTE ett abortpiller. Det tas innan en graviditet påbörjas. Det är alltså INTE ett direkt ingrepp på kroppen. Dock lär det ha jobbiga bivernkningar som illamående och kräkningar, så att någon skulle välja att missbruka dessa är föga troligt.

Kommentarer
Postat av: Far

Kära dotter! Det är intressant, det som du skriver om. Dock tror jag inte det går in hos dem,som du adresserar. Vanligvis är det troende människor, som inte kan acceptera dagen-efter-piller. De menar, att det handlar om en tidig abort, vilket de har goda skäl att påstå (every sperm is sacred). Fast om vi bortser från den romersk-katolska kyrkans

1 147 000 000 medlemmar, så kan din argumentation hålla. Jag instämmer inte heller i, att skolan fritt kan informera om politik och religion, ifall denna information strider mot föräldrarnas värdegrund. Detta är mitt klasskampsperspektiv. Du talar inte samma språk som makten. Därför kan den inte förstå dig. Om du får förmånen att informera i skolorna, vilket jag hoppas, så vill jag, att du har detta i åtanke.

http://derdritteblog.blogspot.com/2009/10/undervisning.html

2009-10-24 @ 23:40:29
URL: http://hallfoot.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0