På tal om obeskrivlig kärlek!

Det svenska språkets oförmåga att uttrycka nyanserad kärlek gör mig illa till mods. Den här gången vill jag behandla bristen på ett svenskt "to have a crush on someone". I engelskan finns en distinkt (språklig) skillnad mellan love och crush (nu pratar jag givetvis inte om crushporr utan ovanstående) men i svenskan är alla begrepp vi trasslar in oss i sprungna ur samma sak. Kärlek och Älska. Det är allt vi har att välja på. Någon är förälskad eller kär, vilket ska antyda att en inte nödvändigtvis Älskar objektet för dess beundran. Men om förälskad ändå innehåller Älska hur ska vi kunna bortse från det? Hur ska vi kunna uttala det om busschauffören? Jag vill slåss för människors rätt att ha känslor för busschauffören. Här kommer alltså mitt bidrag: (med en viss hjälp av Norge) Betuttad! Det är allt jag kan uppbåda. Betuttad kan man tamejfan vara i busschauffören! Problemet att det är fnissigt att prata om tuttar kan jag dock inte avhjälpa.

edit: "to be in love" och "to love someone" måste väl ändå vara motsvarigheter till att vara kär och att älska någon? Vavava?

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag gillar betuttad. Även om det tenderar att kännas som ett lite skämtsamt uttryck. Jag har också försökt använda "förälskad" som i "have a crush on" men det funkar ju inte riktigt. Tyvärr.



Å andra sidan är ju "att vara kär" och "att älska" en nyans som det engelska "love" inte kan uttrycka.

2010-04-23 @ 13:39:37
URL: http://andersholmstrom.se
Postat av: Nicholas Bourbaki

“Huru sköna äro icke dina fötter i sina skor, du ädla! Dina höfters rundning är såsom ett bröstspännes kupor, gjorda av en konstnärs händer. Ditt sköte är en rundad skål, må vinet aldrig fattas däri. Din midja är en vetehög, omhägnad av liljor. Din barm är lik ett killingpar, tvillingar av en gasell. Din hals liknar Elfenbenstornet, dina ögon dammarna i Hesbon, vid Bat-Rabbimsporten." Så kan en betuttad person skalda.

2010-04-26 @ 14:41:25
URL: http://derdritteblog.blogspot.com/
Postat av: Syster Smisk

Betuttad är asbra! Förtjust kan man ju oxå använda i en busschaufförssituation.

2010-04-30 @ 09:52:29
URL: http://redbanner.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0