haha

Förrförra inlägget var menat att sparas som ett utkast då jag tänkte läsa på om ämnena i fråga och blogga om det. följande svar var väldigt underhållande dock:

Roland  ([email protected]) om psykdiagnoser:
Det gläder mig att du tar upp detta ämne: Psykiatriska diagnoser. Möjligen kan jag tycka att du är fåordig. Jag skrev PD här:
http://hallfoot.blogspot.com/2008/11/vi-blir-friskare.html

Jag måste säga att jag fortfarande inte bemödat mig googla och läsa på om de nya diagnoserna inom psykiatrin. I Amerikat har de ett annat system, har jag förstått av DN där hypersexualitet är en diagnos. Hur man diagnostiserar det är oklart och känns som att det kan leda till liknande fördomar som håriga handflator och liknande. Däremot är diagnosen för transsexualism hos barn kopplad till vilja att umgås med barn av motsatt kön samt leka med leksaker som anses vara typiska för det andra könet. Självklart är detta inte ett problem för pojkar som leker med dockor, staten går knappast in och ändrar kön på någon lättvindigt. De transtjejer som föds med snopp men leker med dockor får dock problem. Viljan att leka med dockor ska alltså göra dem mindre trovärdiga i sin könsidentitet. Det är skrämmande, om ni frågar mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0