att hjälpa eller stjälpa.

Jag letar praktikplatser. Jag rotar runt bland olika behandlingshem och finner att stockholms brandförsvar håller i ett behandlingshem riktat bara till pojkar. Den heter "på rätt väg" och en viktig del i behandlingen sägs vara  Lägerveckor "den inre krigaren" . Killarna får också tid att utöva intressen så som " fritidsintressen som bergsklättring, dykning, fiske, friluftsliv och idrott" Dvs. sport och idrott av olika slag. Personligen tycker jag det är super med fysisk aktivitet då det stärker människor att känna att man kan använda sin kropp och att man bevisligen mår psykiskt bättre av motion. MEN ett stort MEN, det är inte alla som trivs med rökdykning och bergsklättring. Vad hände med aerobics och vattenpolo? Framförallt verkar allt fokus vara på klassiskt manliga egenskaper. Det ska rökdykas och sysslas med kampsport och matematik. Men sen då? Vad händer med känslorna och relationerna. Får de öva lika mycket på dem?  Mansrollen som pojkarna ska imitera (brandmannen) känns minst sagt snäv och det är väldigt synd att de inte tar emot tjejer. Det finns inte så gott om behandlingshem som inriktar sig på görandet och när det finns ett så anser jag att det behovet är stort bland unga tjejer. Att få känna att man GÖR något och inte bara ÄR utifrån vad andra definierar är viktigt.

här kommer länken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0